5. Ceza Dairesi 2016/4873 E. , 2020/11310 K.
"İçtihat Metni"MAHKEMESİ :Ağır Ceza Mahkemesi
SUÇ : İhaleye fesat karıştırma
HÜKÜM : Beraat
Mahalli mahkemece verilen hükümler temyiz edilmekle dosya incelenerek gereği düşünüldü:
Suç tarihinde sanıklardan ..."ün... ...Feribot müdürü ve ihale yetkilisi, ..."nun satın alma şefi, ..., ..., ..., ..., ..., ... ve ..."in ise ihale komisyonu başkan ve üyeleri olarak görev yaptıkları, T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü...Feribot Müdürlüğü tarafından yapılan 10/03/2011 tarihli 65 gemi adamı ile 14 çımacı olmak üzere toplam 79 personel hizmet alımına ilişkin ihalede aranması gereken toplam cironun teklif bedeline oranını olması gerekenden eksik, iş deneyim miktarını da olması gerekenden daha düşük seviyede belirleyerek ve gerçekleşen ihalede yemek ve yol giderleri ile standart form birim fiyat cetveline ilişkin zeyilname değişikliğini istekli olabilecek firmalara tebliğ etmemek suretiyle, 14/03/2011 tarihli 31 bakım onarım ile 4 santralci hizmet alımı ihalesinde ise ihale ilanının 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa uygun ve süresinde yapılmayıp, ihaleye teklif verebileceklerin teklif vermelerini engellemek ve ihaleyi komisyonca yeterlilik kriterleri taşınmadığı tespit edildiği halde ...Gıda Ltd. Şirketi üzerinde bırakmak suretiyle ihalelere fesat karıştırdıkları iddia edilen somut olayda; soruşturma aşamasında alınan bilirkişi raporunda 79 personel hizmet alımı ihalesi ile ilgili olarak 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 10. maddesi ile belirlenmiş isteklilerde aranacak yeterlik kriterlerinin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğine uygun olmadığı, ihaleye katılan isteklilerde aranması gereken ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin toplam ciro oranlarının mevzuata aykırı bir şekilde olması gerekenden daha düşük seviyede belirlendiği, yemek ve yol giderleri ile standart form birim fiyat cetvelinin 21/02/2011 tarihinde zeyilname ile değiştirildiği, değişikliğin... Turizm ve ...şirketlerine tebliğ edilmediği, 31 bakım onarım ile 4 santralci hizmet alımı ihalesi ile ilgili olarak da ilanın 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 13. maddesine uygun yapılmadığı, iş deneyimini gösteren belge miktarının mevzuata aykırı bir şekilde olması gerekenden daha düşük seviyede belirlendiği, ihaleye teklif veren diğer iki istekli firma teklif mektuplarındaki eksikliklerden dolayı ihale dışı bırakılmışken, ihalenin, teklifinde aritmetik hata bulunan ve ihale dışı bırakılması gereken ...şirketinin üzerine bırakıldığı, diğer firmalar benzer işlemlerinden dolayı ihale dışı bırakılırken, ihalenin ...şirketi üzerinde bırakılmasının ihaleye katılma yeterliğine veya koşullarına sahip olmayan kişilerin ihaleye katılmasını sağlamak niteliğinde olduğunun belirtilmesi karşısında, söz konusu raporun hüküm kurmaya elverişli bulunmaması, kovuşturma aşamasında bilirkişi raporu aldırılmamış olması da gözetilerek, maddi gerçeğin hiçbir kuşkuya yer vermeyecek şekilde ortaya çıkarılması amacıyla, soruşturma aşamasında alınan bilirkişi raporunda zeyilname tebliğ edilmediği belirtilen... Turizm ve ...şirketlerine tebliğ yapılıp yapılmadığı hususunda zeyilnamenin postadan gönderildiği şeklindeki savunmalar ile savunmaya ekli posta alındısı sureti de dikkate alınarak posta araştırması yaptırılması ve söz konusu şirketlerin yetkililerinin bu hususta dinlenmeleri ile dosyanın kamu ihale uzmanı ve Sayıştay emekli uzman denetçilerinden oluşturulacak üç kişilik yeni bir bilirkişi heyetine tevdi edilerek, iddianamede gösterilen ihalelerin mevzuata uygun yapılıp yapılmadığı, ihalelerin gerçekleştirildiği tarihler itibarıyla bunlara ilişkin işlemlerde öngörülen usul ve uygulamalara aykırı davranılıp davranılmadığı, sağlanan bir menfaat olup olmadığı, varsa kime ve ne şekilde sağlandığı, ihalelerde ilgili kamu kurumu veya kuruluşu açısından bir zarar meydana gelip gelmediği, soruşturma aşamasında tespit edilen usulsüzlüklerin ilgili oldukları her bir ihale-alım kararı ile ayrı ayrı ilişkilendirilerek irdelenmesi suretiyle iddianamedeki tüm iddialar yönünden sanıkların sorumluluğunun bulunup bulunmadığının her bir sanık açısından ayrı ayrı belirlenmesi hususlarında ayrıntılı rapor alındıktan sonra, dava konusu eylemlere bağlı kalınarak ihaleye fesat karıştırma niteliğinde bir eylem bulunmadığı takdirde objektif cezalandırma şartlarının varlığı da tartışılarak sanıkların eylemlerinin görevi kötüye kullanma suçunu oluşturup oluşturmayacağı üzerinde durularak sonucuna göre hukuki durumlarının takdir ve tayini gerektiği gözetilmeden, eksik inceleme ve yetersiz gerekçeyle yazılı şekilde beraat hükümleri kurulması,
Kabule göre de;
10/03/2011 tarihli ihale yönünden sanıklardan ..., ... ve ... hakkında hükmün 1 numaralı bendinde beraat kararı verildiği halde, 2 nolu bent ile de beraatlerine hükmolunması,
Dairemizce de benimsenen Yargıtay Ceza Genel Kurulunun 16/10/1978-2/324-350 sayılı Kararında belirtilen "Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi, vekalet ücretinin tayininde esas ilke olarak sanıkların adedi ya da sanığın birden çok suç işlemiş olmasını değil, usulünce açılan ve avukat tarafından takip edilen
davaların adedini esas almış ve taraflara yükletilecek avukatlık parasının her dava için ayrı ayrı tayinini öngörmüş olması karşısında; ayrı ayrı dava açılmadıkça ücreti vekaletin de ayrı ayrı tayin ve takdiri mümkün bulunmadığı" hususu nazara alınarak, kendilerini aynı vekille temsil ettiren ve beraatlerine karar verilen sanıklar ..., ..., ..., ..., ..., ... ve ... yararına tek vekalet ücretine hükmedilmesi gerektiği gözetilmeden yazılı şekilde uygulama yapılması,
Kanuna aykırı, katılan vekilinin temyiz itirazları bu itibarla yerinde görülmüş olduğundan hükümlerin 5320 sayılı Kanunun 8/1. maddesi de gözetilerek CMUK"nın 321. maddesi uyarınca BOZULMASINA 09/06/2020 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.