Silahlı terör örgütüne üye olma - Kamu kurum ve kuruluşlarının zararına dolandırıcılık - Yargıtay 16. Ceza Dairesi 2020/6471 Esas 2021/3980 Karar Sayılı İlamı

Abaküs Yazılım
16. Ceza Dairesi
Esas No: 2020/6471
Karar No: 2021/3980
Karar Tarihi: 16.06.2021

Silahlı terör örgütüne üye olma - Kamu kurum ve kuruluşlarının zararına dolandırıcılık - Yargıtay 16. Ceza Dairesi 2020/6471 Esas 2021/3980 Karar Sayılı İlamı

 

 

16. Ceza Dairesi         2020/6471 E.  ,  2021/3980 K.

  •  


"İçtihat Metni"

Mahkemesi :Ceza Dairesi
İlk Derece Mahkemesi : Mersin 2. Ağır Ceza Mahkemesinin 27.02.2020 tarih ve 2019/313 - 2020/83 sayılı kararı
Suç : Silahlı terör örgütüne üye olma, Kamu kurum ve kuruluÅŸlarının zararına dolandırıcılık,
08.07.2018 (Kamu kurum ve kuruluşlarının zararına dolandırıcılık)
Hüküm : 1- TCK"nın 314/2, 3713 sayılı Kanunun 5/1, TCK"nın 62/1, 53, 58/9, 63. maddeleri uyarınca mahkumiyet kararına iliÅŸkin istinaf baÅŸvurusunun CMK’nın 279/1-b maddesi uyarınca reddi ve esastan reddi,
2- TCK"nın 158/1-e-son, 158/3, 43/1, 62, 52/4, 53, 63. maddeleri uyarınca mahkumiyet kararına iliÅŸkin istinaf baÅŸvurusunun CMK’nın 279/1-b maddesi uyarınca reddi ve düzeltilerek esastan reddi

Bölge Adliye Mahkemesince verilen hüküm temyiz edilmekle;
Temyiz edenlerin sıfatı, baÅŸvurunun süresi, kararın niteliÄŸi ve temyiz sebeplerine göre dosya incelendi, gereÄŸi düÅŸünüldü;
Temyiz talebinin reddi nedenleri bulunmadığından iÅŸin esasına geçildi;
Vicdani kanının oluÅŸtuÄŸu duruÅŸma sürecini yansıtan tutanaklar, belgeler ve gerekçe içeriÄŸine göre yapılan incelemede;
Ceza süresi yönünden yasal ÅŸartları oluÅŸmadığından; sanık müdafiinin duruÅŸmalı inceleme isteminin CMK"nın 299. maddesi uyarınca REDDİNE,
I- Silahlı terör örgütüne üye olma suçuna iliÅŸkin temyiz taleplerinin incelenmesinde;
a) Sanığın temyiz aÅŸamasında dosya içerisine gönderdiÄŸi 16.07.2020 ve 07.09.2020 tarihli dilekçelerinde özetle “etkin piÅŸmanlık hükümlerinden yararlanmak istediÄŸini” ifade etmesi ve dilekçe içeriÄŸinde de, yargılama aÅŸamasında bildirmediÄŸi bir takım örgüt mensupları hakkında bilgiler vermesi nazara alındığında; öncelikle sanığın duruÅŸmada hazır edilerek ayrıntılı bir ÅŸekilde beyanlarının alınması, daha sonra vermiÅŸ olduÄŸu bilgilerin, sanığın örgüt içerisindeki kaldığı süre, örgütsel faaliyet ve konumuna uygun faydalı bilgiler olup olmadığı hususu da ilgili birimlerden sorulup deÄŸerlendirilerek sonucuna göre hakkında, 5237 sayılı TCK"nın 221. maddesinden düzenlenen etkin piÅŸmanlık hükümlerinin uygulanıp uygulanmayacağının karar yerinde tartışılarak bir hüküm kurulmasında zorunluluk bulunması,
b) Kabul ve uygulamaya göre de;
Örgüt üyesi, örgüt amacını benimseyen, örgütün hiyerarÅŸik yapısına dahil olan ve bu suretle verilecek görevleri yerine getirmeye hazır olmak üzere kendi iradesini örgüt iradesine terk eden kiÅŸidir. Örgüt üyeliÄŸi, örgüte katılmayı, baÄŸlanmayı, örgüte hakim olan hiyerarÅŸik gücün emrine girmeyi ifade etmektedir. Örgüt üyesi örgütle organik baÄŸ kurup faaliyetlerine katılmalıdır. Organik baÄŸ, canlı, geçiÅŸken, etkin, faili emir ve talimat almaya açık tutan ve hiyerarÅŸik konumunu tespit eden baÄŸ olup, üyeliÄŸin en önemli unsurudur. Örgüte yardımda veya örgüt adına suç iÅŸlemede de, örgüt yöneticileri veya diÄŸer mensuplarının emir ya da talimatları vardır. Ancak örgüt üyeliÄŸini belirlemede ayırt edici fark, örgüt üyesinin örgüt hiyerarÅŸisi dahilinde verilen her türlü emir ve talimatı sorgulamaksızın tamamen teslimiyet duygusuyla yerine getirmeye hazır olması ve öylece ifa etmesidir.
Silahlı örgüte üyelik suçunun oluÅŸabilmesi için örgütle organik baÄŸ kurulması ve kural olarak süreklilik, çeÅŸitlilik ve yoÄŸunluk gerektiren eylem ve faaliyetlerin bulunması aranmaktadır. Ancak niteliÄŸi, iÅŸleniÅŸ biçimi, meydana gelen zarar ve tehlikenin ağırlığı, örgütün amacı ve menfaatlerine katkısı itibariyle süreklilik, çeÅŸitlilik ve yoÄŸunluk özelliÄŸi olmasa da ancak örgüt üyeleri tarafından iÅŸlenebilen suçların faillerinin de örgüt üyesi olduÄŸunun kabulü gerekir. Örgüte sadece sempati duymak ya da örgütün amaçlarını, deÄŸerlerini, ideolojisini benimsemek, buna iliÅŸkin yayınları okumak, bulundurmak, örgüt liderine saygı duymak gibi eylemler örgüt üyeliÄŸi için yeterli deÄŸildir (Evik, Cürüm iÅŸlemek için örgütlenme, sayfa 383 ve devamı).
Örgüt üyesinin, örgüte bilerek ve isteyerek katılması, katıldığı örgütün niteliÄŸini ve amaçlarını bilmesi, onun bir parçası olmayı istemesi, katılma iradesinin devamlılık arz etmesi gerekir. Örgüte üye olan kimse, bir örgüte girerken örgütün kanunun suç saydığı fiilleri iÅŸlemek amacıyla kurulan bir örgüt olduÄŸunu bilerek üye olmak kastı ve iradesiyle hareket etmelidir. Suç iÅŸlemek amacıyla kurulmuÅŸ örgüte üye olmak suçu için de saikin "suç iÅŸlemek amacı" olması aranır (Toroslu özel kısım sayfa 263-266; Alacakaptan Cürüm İşlemek İçin Örgüt sayfa 28, Özgenç Genel Hükümler sayfa 280).
Bu açıklamalar ışığında somut olay deÄŸerlendirildiÄŸinde;
KuruluÅŸ, amaç, örgüt yapılanması ve faaliyet yöntemleri Dairemizin 2015/3
Esas sayılı kararında anlatılan ve nihai amacı, Devletin Anayasal nizamını cebir ve ÅŸiddet kullanarak deÄŸiÅŸtirmek olduÄŸu anlaşılan FETÖ/PDY terör örgütünün baÅŸlangıçta bir ahlak ve eÄŸitim hareketi olarak ortaya çıkması ve toplumun her katmanının büyük bir kesimince de böyle algılanması, amaca ulaÅŸmak için her yolu mübah gören fakat sözde meÅŸruiyetini sivil alanda dinden, kamusal alanda ise hukuktan aldığı izlenimi vermek için yeterli güce ulaşıncaya kadar alenen kriminalize olmamaya özen göstermesi gerçeÄŸi gözönüne alınarak;
Örgütün kurucusu, yöneticileri ve örgüt hiyerarÅŸisinde üçüncü veya daha yukarı katmanlarda yer alan mensuplarının zaman sınırlaması olmaksızın örgütün nihai amacından haberdar oldukları yönünde kuÅŸku bulunmamakta ise de, bir ve ikinci katmanlarda yer alanlar açısından; Devletin her kurumuna sızan mensupları vasıtasıyla kiÅŸi ve kurumlara yönelik, örgütün gerçek yüzünü ortaya koyan operasyonlara baÅŸlandığı, bu yapının kamuoyu ve medya tarafından tartışılır hale geldiÄŸi, üst düzey hükumet yetkilileri ve kamu görevlileri tarafından yapılan açıklamalarda “paralel yapı” veya “terör örgütü” olduÄŸuna iliÅŸkin tespitler ve uyarıların yapıldığı, Milli Güvenlik Kurulu tarafından da aynı deÄŸerlendirmelerin paylaşıldığı süreçten önce icra edilen faaliyetlerin, nitelik, içerik ve mahiyeti itibariyle silahlı terör örgütünün amacına hizmet ettiÄŸinin somut delil ve olgularla ortaya konulmadıkça örgütsel faaliyet kapsamında kabul edilemeyeceÄŸi deÄŸerlendirilerek;
OluÅŸ ve mahkeme kabulüne göre;
... KOM Daire BaÅŸkanlığının 07.01.2019 tarihli veri inceleme raporunda sanığın ‘’CB’’ koduyla yani "geçmiÅŸte fetö sohbetlerine dahil olan ancak güncel olarak irtibat kurulmayan kiÅŸilerden tekrar kazanılmaya ikinci derecede yakın olan kiÅŸi" olarak kodlanmış olması, dosya kapsamında dinlenen tanık ...’nın sanıkla ilgili olarak ‘’17-25 Aralık olaylarından sonra ya 2014 ya da 2015 yıllarında yapılan bir seçim sürecinde bu yapının HDP"ye oy verme durumu olmuÅŸtu. BildiÄŸim kadarıyla ..."de bu durumdan rahatsız olmuÅŸtu. Ben bunu kimden duyduÄŸumu ÅŸuanda hatırlayamıyorum. O tarihten sonra sohbetlere devam etmediÄŸini biliyorum.’’ ÅŸeklindeki anlatımı ile sanığın örgütle iltisaklı BankAsya"daki hesabında gerçekleÅŸtiÄŸi iÅŸlemlerin rutin bankacılık faaliyeti kapsamında kaldığının görülmesi, dosya kapsamına gönderilen dijital inceleme raporunda sanık aleyhine herhangi bir bulgu bulunmaması ile sanığın temyiz aÅŸamasında gönderdiÄŸi etkin piÅŸmanlıktan faydalanmaya yönelik dilekçe içeriklerinde ‘’17-25 Aralık sonrası gerçek yüzlerini anlayarak irbatımı kopardım’’ ÅŸeklindeki savunması karşısında; sanığın 2014 yılı ve devamı süresinde örgütle irtibat ve iltisakını devam ettirip ettirmediÄŸine iliÅŸkin UYAP’ta oluÅŸturulan örgütlü suçlar bilgi bankasında sanık hakkında bilgi ve beyan olup olmadığı araÅŸtırılarak varsa beyanların aslı veya onaylı suretlerinin dosya kapsamına alınması, gerekirse ilgili ÅŸahısların tanık olarak dinlenmelerinden sonra sanığın hukuki durumunun buna göre takdir ve tayini gerekirken eksik araÅŸtırma sonucunda yazılı ÅŸekilde sanığın mahkumiyetine yönelik hüküm kurulması,
II - Kamu kurum ve kuruluÅŸlarının zararına dolandırıcılık suçuna iliÅŸkin temyiz taleplerinin incelenmesinde;
Mersin İl Emniyet MüdürlüÄŸünün 07.05.2019 tarihli cevabi yazısına göre, sanığa Komiser Yardımcı olması nedeniyle ödenen maaÅŸ farklarının yanı sıra atama nedeniyle ödenen görev yolluklarının eklenmesiyle tamamının kamu zararı olarak gösterilmesi karşısında; kamu zararının net bir ÅŸekilde hesaplanması açısından alanında uzman bağımsız mali müÅŸavir/hesap uzmanına bilirkiÅŸi incelemesi yaptırılarak buna iliÅŸkin rapor alınması gerekirken kamu zararının emniyetin cevabi yazısına dayanılarak hesaplanması neticesinde eksik araÅŸtırma ile yazılı ÅŸekilde hüküm kurulması,
Kanuna aykırı, sanık ve müdafiinin temyiz itirazları bu itibarla yerinde görülmüÅŸ olduÄŸundan hükümlerin bu sebeplerden dolayı CMK"nın 302/2. maddesi uyarınca BOZULMASINA, sanığın tutuklulukta geçirdiÄŸi süre, atılı suçlar için kanun maddelerinde öngörülen ceza miktarı ve mevcut delil durumu gözetilerek tutukluluk halinin devamına, 28.02.2019 tarihinde yürürlüÄŸe giren 20.02.2019 tarih ve 7165 sayılı Kanunun 8. maddesiyle deÄŸiÅŸik 5271 sayılı Kanunun 304. maddesi uyarınca dosyanın Mersin 2. Ağır Ceza Mahkemesine, kararın bir örneÄŸinin bilgi için Adana Bölge Adliye Mahkemesi 2. Ceza Dairesine gönderilmek üzere Yargıtay Cumhuriyet BaÅŸsavcılığına TEVDİİNE, 16.06.2021 tarihinde oybirliÄŸiyle karar verildi.





















 

 

 

Bu web sitesi, sisteminin bir üyesidir.